Aktualności
Sprzęt dla osób niepełnosprawnych
06.10.2023Opieka nad osobami przewlekle chorymi, niepełnosprawnymi lub starszymi to prawdziwe wyzwanie. Nie tylko sam pacjent odczuwa znaczny...
Profesjonalne usługi pogrzebowe - na co można liczyć?
27.04.2022Sporo osób nie wie, na jakie podmioty z tej branży zdecydować się w ostatecznym rozrachunku. Edukacja na ten temat powinna być zaś zrealizowana...
Dowiedz się, na czym polega diagnostyka POChP
22.03.2022POChP, czyli Przewlekła Obturacyjna Choroba Płuc, to trzecia najczęstsza przyczyna umieralności na świecie. Szacunkowo choruje na nią około...
IV Spotkanie Ekspertów 2021, Fizjoterapia - Ortopedia - Reumatologia, Poznań 10 grudnia 2021r.
15.11.2021Katedra Rehabilitacji i Fizjoterapii oraz Katedra Reumatologii i Rehabilitacji Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w...
Aktualności
IV Konferencja z cyklu: Refleksje na starością Uczenie się starości. Łódź 14-15.02.2020
Szanowni Państwo, mamy zaszczyt zaprosić Państwa już po raz czwarty do udziału w konferencji gerontologicznej dotyczącej wymiany myśli i wyników badań w zakresie szeroko rozumianej refleksji nad starością. Tym razem chcemy pochylić się nad zagadnieniem określonym jako uczenie się (w) starości. To termin zespolony wielozakresowy, konstrukt pojęciowy, łączący w sobie kilka idei, a w szczególności ideę przygotowania do starości oraz uczenia się w starości, zasadzonych na koncepcji całożyciowego uczenia się. Termin ten zaznacza swoją obecność w subdyscyplinie pedagogicznej jaką jest geragogika. Odnajdujemy go w obszarze gerontologii edukacyjnej. Wreszcie, szczególnie jest wyraźny w koncepcji edukacji gerontologicznej. Uczenie się (w) starości jako przedmiot badań i obszar praktycznej działalności gerontologów społecznych już niejednokrotnie był podejmowany w debacie naukowej. Warto zebrać dotychczasowe refleksje, badania i stanowiska w tym zakresie. Warto je porządkować i wyznaczyć nowe aktualne znaczenia, adekwatne dla potrzeb współczesnego społeczeństwa coraz bardziej „umiejscawianego” w starości wskutek zmian demograficznych, przynoszących postępujące starzenie się ludności w wysokorozwiniętych krajach świata, w tym także w Europie i w Polsce.
W obradach konferencyjnych wezmą czynny udział gerontolodzy społeczni – głównie pedagodzy - andragodzy, którzy do tej pory w debacie naukowej podejmowali zagadnienia związane z uczeniem się (w) starości: dr hab. Zofia Szarota, prof. UW; dr hab. Jerzy Semków, prof. WSP im. Janusza Korczaka w Katowicach; prof. Małgorzata
2Halicka, prof. UwB; dr hab. Jerzy Halicki, prof. UwB: dr hab. Artur Fabiś, prof. UP w Krakowie; dr Renata Konieczna-Woźniak, U im. Adama Mickiewicza w Poznaniu; a także organizatorzy: prof. dr hab. Elżbieta Dubas i dr Marcin Muszyński. Oprócz wystąpień plenarnych przewidziany jest panel dyskusyjny z udziałem Gości, którego celem będzie także namysł nad upraktycznieniem refleksji naukowej nad uczeniem się (w) starości.
Zapraszamy więc wszystkich zainteresowanych do wzięcia udziału w tej konferencji. Hasło wywoławcze: Uczenie się (w) starości, może być analizowane w aspekcie:
- zakresu znaczeń jakie mogą kryć się pod tym terminem,
- modelu uczenia się (w) starości,
- wkładu w teorię uczenia się dorosłych,
- znaczenia uczenia się (w) starości dla współczesnych społeczeństw,
- przykładów empirycznych badań w tym zakresie, z uwzględnieniem badań ilościowych i jakościowych,
- metodologicznych wyborów i trudności związanych z badaniem zjawiska uczenia się (w) starości,
- praktycznych rozwiązań związanych z edukacją gerontologiczną i in.
W programie konferencji mogą znaleźć się tak referaty naukowe, komunikaty z badań, postery, jak i warsztaty oraz inne zajęcia praktyczne. Zapraszamy do udziału w obradach konferencyjnych pracowników, studentów i absolwentów uczelni wyższych, zainteresowanych podejmowaniem działań na rzecz osób starych. Mamy nadzieję, że także praktycy wyrażą zainteresowanie uczestnictwem w naszym spotkaniu. Przewidujemy opublikowanie materiałów pokonferencyjnych w serii „Refleksje nad starością”. W tym roku ukazał się drugi tom tej serii pt. Uczenie się w nurcie życia, pod redakcja naukową Elżbiety Dubas i Marcina Muszyńskiego (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019,) Liczymy na liczne zgłoszenia, owocną dyskusję merytoryczną i wyminę praktycznych doświadczeń.